مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یکی از مدیریتهای وابسته به معاونت توسعه آموزش دانشگاه است که در سال 1372 تحت عنوان مدیریت ارزیابی و برنامه ریزی آموزشی شروع به فعالیت نمود و با تصویب و ابلاغ ساختار جدید وزارتخانه از سال 1374 به مدیریت مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی تغییر عنوان داد . مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC)به عنوان مغز متفکر دانشگاه، مسئولیت ارتقاء کیفی آموزش را در دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی کشور بر عهده دارد.
فعالیت و اهداف :
اهداف مرکز مطالعات در راستای ارتقای استانداردها و کیفیت آموزش در جهت برنامه های استراتژیک دانشگاه است، در حقیقت ارتقای مهارت های آموزشی در نیروی انسانی هیأت علمی و فراگیرندگان هدف این مرکز است. و اقتضاء این هدف ایفای هفت نقش مرکز به شرح زیر است:
1. اهم وظایف و فعالیت های مراکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه به شرح زیر است:
2. هدایت، هماهنگی، اجرا و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه
3. سازماندهی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضاء هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی
4. هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه
5. سازماندهی، اجرا و نظارت بر ارزشیابی اعضا هیات علمی و فرایندهای یاددهی-یادگیری
6. هدایت و نظارت بر فرایندهای ارزشیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقاء کیفی آزمونها
7. هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی از راه دور و الکترونیکی دانشگاه
8. سازماندهی و نظارت بر فرایندهای شناسایی، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان
9. هدایت، تصویب، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در آموزش
10. هدایت، هماهنگی، تسهیل، نظارت و ارزیابی، فعالیت های دانش پژوهی بر اساس آیین نامه مربوطه
11. نظارت بر عملکرد و هماهنگ نمودن فعالیتهای دفاتر توسعه آموزش تابعه
12. ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه به مراجع زیربط
13. ارائه مشاوره در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه
14. ارایه مشاوره و همکاری با دبیران کار گروه بسته های تحول و نو آ وری در آموزش پزشکی